Veelgestelde vragen

Heb je vragen of loop je tegen problemen op? Kijk in de lijst hieronder of je een antwoord kunt vinden. Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met de ICT-helpdesk van je eigen organisatie.


 

Wat doet eduVPN precies?
eduVPN zorgt ervoor dat jouw computer of smartphone niet meer rechtstreeks verbinding maakt met internet (waar allerlei pottenkijkers kunnen meekijken), maar versleutelt eerst al het verkeer en stuurt dit naar de eduVPN-server of de server van jouw instelling. Vanaf daar wordt het doorgestuurd naar de websites waar je verbinding mee wilt maken.
˄

Waarom zou ik eduVPN (of een andere VPN) gebruiken?
Het gebruik van een Virtueel Privénetwerk (VPN) heeft verschillende voordelen:

  1. In de eerste plaats wordt al je internetverkeer versleuteld. Daardoor kunnen andere mensen op hetzelfde netwerk niet meer meekijken wat jij aan het doen bent op internet. Dat is vooral handig als je gebruikmaakt van openbare wifiverbindingen, zoals in de trein, in de bibliotheek of op een terras. Maar ook op bijvoorbeeld slecht beveiligde thuisnetwerken kunnen meekijkers zitten.
  2. Een ander voordeel: de partij met wie je verbinding hebt, bijvoorbeeld een website, kan jouw IP-adres niet zien. Die ziet alleen maar ons IP-adres. Zo is je privacy beter beschermd. Bovendien kun je gebruikmaken van diensten die vanaf je eigen IP-adres niet beschikbaar zijn. Vodaphone Wifi bellen of Uitzending Gemist kun je bijvoorbeeld alleen maar gebruiken vanaf een Nederlands IP-adres. Als je tijdens je vakantie in het buitenland een VPN gebruikt, denken deze sites dat je in Nederland bent en kun je alsnog deze diensten gebruiken!
  3. Tot slot kan de eduVPN server worden verbonden met het bedrijfsnetwerk van jouw instelling.  Als je eduVPN gebruikt, heb je daarmee direct toegang tot jouw bedrijfsnetwerk. Zo kun je vanuit huis toch bij programma’s en diensten die je normaal alleen vanaf een bedrijfscomputer kunt bereiken. Let op: je kunt hier alleen gebruik van maken als jouw instelling deze functie heeft aangevraagd én heeft opengesteld voor jouw groep gebruikers (bijvoorbeeld 'studenten', 'onderzoekers' of 'docenten').

˄

Dus met eduVPN komt niemand erachter wat ik op internet uitspook?
Niet helemaal. Je wordt beschermd tegen lokale meekijkers, want het verkeer loopt versleuteld via onze servers. Deze gegevens behandelen we vertrouwelijk en je verkeer wordt niet gelogd. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als er strafbare feiten zijn gepleegd, kunnen we nagaan welke gebruiker op een bepaald moment online is geweest.
Hou er verder rekening mee dat een VPN geen ultieme veiligheid biedt: ook zonder je internetverkeer af te luisteren kunnen clouddiensten en hackers manieren vinden om je gegevens te bemachtigen.
˄

Wat kost eduVPN?
Als gebruiker kun je eduVPN gratis gebruiken. Jouw organisatie betaalt een (bescheiden) bijdrage om deze dienst aan haar studenten en medewerkers aan te bieden.
˄

Wie heeft eduVPN gemaakt?
eduVPN is gemaakt (en wordt beheerd) door SURFnet. Dat is een organisatie die ICT-diensten en faciliteiten verzorgt voor onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Meer weten? Kijk eens op onze website.
˄

Werkt eduVPN alleen tijdens kantooruren?
Nee hoor, ook ’s nachts, tijdens het weekend en in de vakanties. We streven ernaar eduVPN 24/7 in de lucht te hebben. Ook als we onderhoud plegen, proberen we te zorgen dat jij daar niets van merkt, al kan de verbinding dan kortstondig wegvallen. Maar er kan natuurlijk altijd een storing optreden. Via ons Twitteraccount blijf je op de hoogte van actuele storingen en aangekondigd onderhoud.
˄

Ik wil eduVPN gebruiken! Wat moet ik doen?
Allereerst moet jouw organisatie aangesloten zijn op eduVPN. Je kunt bij de ICT-helpdesk van jouw organisatie navragen of dat het geval is. Zo niet: vraag ze dan om contact op te nemen met SURFnet. Zo ja: dan kun je de software downloaden, inloggen en gebruiken.
˄

Ik heb eduroam, moet ik dan ook eduVPN gebruiken?
Eduroam is een veilige en betrouwbare manier om gebruik te maken van wifi. Maak je verbinding met internet via eduroam? Dan is er vanuit veiligheidsoogpunt geen noodzaak om eduVPN (of een andere VPN) te gebruiken. Meer weten over eduroam? Kijk op www.eduroam.nl.
˄

Ik heb eduVPN geïnstalleerd. Ben ik nu altijd veilig?
Dat hangt ervan af. eduVPN werkt alleen op de computer of smartphone waar je het programma op hebt geïnstalleerd en ingeschakeld. Als je verschillende apparaten gebruikt, moet je eduVPN dus op elk apparaat installeren en configureren. Verder moet eduVPN ingeschakeld zijn als je gaat internetten. Eenmaal ingesteld gaat dat meestal vanzelf, maar het kan gebeuren dat de VPN-verbinding wordt verbroken door bijvoorbeeld een netwerkstoring. Controleer dus altijd of eduVPN is ingeschakeld.
˄

Wat moet ik doen als ik op een openbare computer werk?
Een openbare computer is nooit veilig. Je kunt, als de systeembeheerder het toestaat, eduVPN op de computer installeren. Daarmee beveilig je de internetverbinding. Maar de computer zelf is alsnog onbetrouwbaar en kan gevoelige informatie opslaan of doorsturen. We raden je daarom aan geen vertrouwelijke gegevens, zoals wachtwoorden, in te voeren op een openbare computer.
˄

Ik kan mijn instelling niet selecteren op het inlogscherm.
Als jouw organisatie niet in de lijst staat, hebben jullie eduVPN nog niet aangeschaft. Vraag de mensen van je ICT-helpdesk of ze dat willen doen.
˄

Het programma vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord.  Wat moet ik invullen?
Je instelling heeft inloggegevens voor je aangemaakt. Meestal zijn dat dezelfde gegevens die je gebruikt om in te loggen op andere diensten van je instelling of lijken ze erop. Vaak hebben ze deze vorm: pietje.puk@mijninstelling.nl. Kom je er niet uit? Vraag dan hulp bij je ICT-helpdesk.
˄

Ik heb verbindingsproblemen!
Het kan gebeuren dat eduVPN geen verbinding kan maken, z'n verbinding verliest of dat je tijdens het gebruik van eduVPN geen internet hebt. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Probeer de volgende oplossingen eens:
•    Is het maandagnacht? Dan voeren we veiligheidsupdates door. Wacht een paar minuten en probeer het opnieuw.
•    Controleer op ons Twitteraccount of eduVPN een storing heeft.
•    Sluit eduVPN af en start het daarna weer op.
•    Schakel de ‘gewone’ internetverbinding uit en dan weer in.
•    Start de computer opnieuw op.
Werkt geen van deze oplossingen? Vraag dan je ICT-helpdesk om hulp.
˄

Sommige websites werken niet meer als ik eduVPN gebruik!
Sommige websites of diensten blokkeren IP-adressen van VPN-servers. Daar kun je dus geen gebruik van maken als je VPN aan staat. Je kunt ervoor kiezen eduVPN tijdelijk uit te zetten. Beoordeel zelf of je dat veilig genoeg vindt.
˄

Ik heb een andere vraag!
Staat jouw vraag niet in deze lijst? Neem dan contact op met de ICT-helpdesk van jouw organisatie.
˄

Laatste wijziging op 14 jul 2018